OPȚIONALELE – UN REFRESH PENTRU EDUCAȚIE

BUNE PRACTICI: EPISODUL III

#EDUCAȚIE_PENTRU_DREPTURILE_DE_PROPRIETATE_INTELECTUALĂ

CLASA A X-A C

TEMA: CREATIVITATEA, SOLUȚIE PENTRU O SOCIETATE DEZVOLTATĂ ȘI PROSPERĂ ÎN MOD DURABIL

MOTTO-UL ACTIVITĂȚII: „CREATIVITATEA ESTE INTELIGENȚA CARE SE DISTREAZĂ.”

METODA PROIECTULUI

BUGET DE TIMP: 3 ORE

PROFESOR: DUMITREL TOMA

Competențe generale*:

  1. Manifestarea unui comportament social activ și responsabil, adecvat unei lumi în schimbare
  2. Cooperarea cu ceilalți în rezolvarea unor probleme teoretice și practice, în cadrul diferitelor grupuri
  3. Participarea la luarea deciziilor și la rezolvarea problemelor comunității

Competențe specifice*:

  1. Elaborarea unui proiect educațional pentru promovarea și respectarea drepturilor de autor
  2. Punerea în practică a regulilor de utilizare responsabilă a informației
  3. Manifestarea unei atitudini proactive referitoare la promovarea și respectarea drepturilor de proprietate intelectuală

* – competențe preluate din Programa Școlară pentru disciplina opțională „Educația pentru drepturile de proprietate intelectuală, aprobată prin OMECS nr. 3542/27.03.2015 (Anexa nr. 4).

Competențe derivate:

  1. Conceperea unui produs nou care să rezolve o problemă a societății.
  2. Investigarea unor proiecte asemănătoare în bazele de date cu brevete, pentru a asigura originalitatea și autenticitatea creației.
  3. Realizarea unei machete care să ilustreze invenția/inovația.
  4. Realizarea și susținerea unui pich de promovare a invenției, promovând calitățile și utilitatea practică a acesteia.
  5. Evaluarea unor proiecte creative pe baza criteriilor utilității, originalității și ergonomiei cognitive.

Activitățile de învățare presupuse de proiect:

  1. Identificarea unei nevoi sociale care nu este soluționată cu resursele existente în prezent
  2. Conceperea unui produs care satisface nevoia identificată, fie prin inovație, adaptând sau transformând un produs existent deja, fie prin invenție, concepând un produs absolut nou, inexistent în prezent.
  3. Cercetarea în bazele de date cu brevete de invenții pentru a verifica și asigura autenticitatea și originalitatea creației.
  4. Realizarea unei prezentări a proiectului, în format vizual (pdf, ppt, prezi etc.), care să conțină informații asemănătoare celor folosite în procesul de brevetare (nominalizarea inventatorilor, descrierea produsului, schița produsului).
  5. Realizarea unui produs de tip machetă/model/prototip/mostră, care să ilustreze ideea creativă.
  6. Participarea la un concurs al micilor inventatori, atât în calitate de concurenți, de propunători ai ideilor creative, cât și în calitate de evaluatori ai ideilor creative ale colegilor.
  7. Evaluarea și premierea ideilor creative câștigătoare ale aprecierii publicului.

Întrebări fundamentale/pertinente în legătură cu proiectul:

  1. Cum ne raportăm la realitate, astfel încât să identificăm nevoile de noutate?
  2. Cum stimulăm procesele creative ale elevilor? Ce metode de stimulare a creativității utilizăm?
  3. Cum ne asigurăm că produsele nou create sunt autentice, evitând încălcarea drepturilor de autor ale altor creatori?
  4. Cum brevetăm invențiile noi? Cum protejăm ideile noi, astfel încât beneficiile creativității să fie împărțite echitabil între creatori și beneficiari?
  5. Cum prezentăm produsele noi, cum le promovăm?
  6. Cum dezvoltăm o cultură a integrității în relație cu proprietatea intelectuală?

Exerciții de descriere a invențiilor, pentru brevetare – dosar online (pentru utilizatorii din liceu)

Concursul „Micii inventatori” – evenimentul final al proiectului – vezi albumul foto (public)

  • Locul desfășurării: Sala amfiteatru a Liceului Danubius
  • Juriu: prof. Luciana Radu, prof. Ștefan Ana, prof. Loredana Fulga, elevii claselor a X-a C și a V-a A
  • Numărul lucrărilor prezentate: 10
  • Premianți:
    • Premiul I: Ovreiu Alexandra Florentina – creion digital pentru orice suprafață (reîncărcabil)  – 46 de voturi
    • Premiul II: Iancu Iustin Andrei – Antiinflamator pe bază de miere naturală, cu administrare sublinguală – 24 de voturi
    • Premiul III: Mihalache Bianca Andreea –- Dispozitiv pentru citirea și stocarea viselor, reveriilor și a altor proiecții neuronale – 16 voturi
  • Mențiuni:
    • Stancu Andreea Georgiana – Pat cu dispozitiv mecanic de întindere a păturii sau cuverturii – 15 voturi

    • Tăbăcariu Andreea Gabriela – Dispozitiv de traducere a limbajul verbal și, simultan, de interpretare a limbajului nonverbal – 13 voturi

    • Floricică Emil Aurel – Pupitru școlar multifuncțional – 13 voturi

    • Chiru Iuliana Mihaela – Pupitru școlar cu cu minibibliotecă integrată – 8 voturi

    • Vasilescu Denisa Gabriela – Ghiozdan ergonomic cu semnalizare luminoasă și avertizare sonoră – 6 voturi

    • Dumbravă Elena Silvia – Aparat de fotografiat cu funcție de imprimare color/alb-negru – 5 voturi

    • Băluș Andrei Alexandru – Leagăn autopropulsat – 4 voturi

https://photos.app.goo.gl/1XZQdeNixeWiAX6u5